/* remove this */

Thursday, January 1, 2015

UPTET SARKARI NAUKRI News अब किसी भी जिले में करायें गणित-विज्ञान की काउंसलिंग



UPTET SARKARI NAUKRI News


अब किसी भी जिले में करायें गणित-विज्ञान की काउंसलिंग

अलीगढ़ (ब्यूरो)। जूनियर
हाईस्कूल में गणित-विज्ञान विषय
के शिक्षकों की नियुक्ति होनी है।
इसके लिए प्रदेश भर में
अभ्यर्थियों की काउंसलिंग चल
रही है। पूरे सूबे में 29334
शिक्षकों के पद पर
भर्ती होनी है। जिसमें से
काउंसलिंग के लिए अब सिर्फ
2800 पद ही बचे हैं। अच्छी खबर
यह है कि किसी एक जिले में नंबर न
आने वाले अभ्यर्थी दूसरे जिले में
जाकर भी काउंसलिंग करा सकते हैं।
गणित-विज्ञान शिक्षक पद के
लिए आखिरी काउंसलिंग
की घोषणा हो चुकी है। काउंसलिंग
छह और सात जनवरी को होगी।
अलीगढ़ में बाकी रह गए करीब 25
पदों के लिए काउंसलिंग होनी है।
जानकारों की माने तो जिले में
सामान्य वर्ग के सभी पद भरे
जा चुके हैं। काउंसलिंग के संबंध में
सचिव बेसिक शिक्षा एचएल
गुप्ता ने पत्र जारी किया है। यह
काउंसलिंग
का आखिरी मौका होगा।
आखिरी काउंसलिंग में ऐसे
अभ्यर्थियों को भी मौका मिलेगा जिनका किसी भी जिले
में अभी तक नंबर नहीं आ पाया है।
लेकिन शर्त यह होगी कि उनके
वर्ग और विषय के पद किसी दूसरे
जिले में खाली होने चाहिए। सचिव
ने इस संबंध में सभी बीएसए
को पत्र जारी कर दिया है।




UPTET 29334 Latest News In Hindi | Join UPTET
Uptet | Uptet news |  29334  Teacher Recruitment Uptet Latest News |  29334  Teacher Recruitment Uptet Breaking News |  29334  Teacher Recruitment Uptet Fastest News | Uptet Result 2014 | Only4uptet |  29334  Teacher Recruitment  Uptet News Hindi |  29334  Teacher Recruitment  Uptet Merit cutoff/counseling |

29334 Junior High School Science Math Teacher Recruitment, Upper Primary Teacher Recruitment UP , 29334 junior teacher vacancy in up latest news, , UPTET SARKARI NAUKRI NEWS ,  SARKARI NAUKRI
|
http://naukri-recruitment-result.blogspot.com/
http://joinuptet.blogspot.com/



Read more...

Very Nice Offer at Amazon - 16 GB Class 10 Memory card at Rs 465 with Free Delivery

Very Nice Offer at Amazon - 16 GB Class 10 Memory card at Rs 465/- with Free Delivery


See - Updated Details and Price By Clicking on Below Image : -


OR - Click Here

Read more...

CTET-TET PART IV ENGLISH LANGUAGE- I Previous Years solved Question Papers

Latest Updated Exam / Guess / Model Solved Papers - Answer Keys - http://syllabus123.blogspot.com/

CTET-TET PART IV ENGLISH LANGUAGE- I Previous Years solved Question Papers



 


Directions: Read the passage given below and answer the questions that follow (Q. No. 1 to 9) by selecting the most appropriate option.

Surviving a Snakebite

1 Annually, there are a million cases of snakebite in India and of these, close to 50,000 succumb to the bites.

2 When you look around the countryside, where most bites occur, and notice people's habits and lifestyles, these figures aren't surprising. People walk barefoot without a torch at night when they are most likely to step on a foraging venomous snake.

3 We encourage rodents by disposing waste food out in the open, or by storing foodgrains in the house. Attracted by the smell of rats, snakes enter houses and when one crawls over someone asleep on the floor and the person twitches or rolls over, it may bite in defence.

4 Once bitten, we don't rush to the hospital. Instead, we seek out the nearest conman, tie tourniquets, eat vile tasting herbal chutneys, apply poultices or spurious stones, cut/slice/suck the bitten spot, and other ghastly time-consuming deadly "remedies".

5 As Rom cattily remarks : "If the snake hasn't injected enough venom, even popping an aspirin can save your life." That's the key - snakes inject venom voluntarily and we have no way of knowing if it has injected venom, and if it is a lethal dose. The only first aid is to immobilise the bitten limb like you would a fracture, and get to a hospital for anti-venom serum without wasting time.

1. Of the people who are. bitten by snakes in India, the fatality rate is

(1) 5%

(2) 25%

(3) 50%

(4) 100%
Ans:

2. According to the author, people living in which parts are more prone to snake bites?

(1) Crowded cities

(2) The open

(3) Villages

(4) Forests
Ans: (3)

3. Storing foodgrains in the house is one of the causes for snake bites because

(1) foodgrains attract rats which in turn attract snakes

(2) snakes enter houses in search of stored foodgrains

(3) the smell of foodgrains brings both snakes and other animals into the house

(4) stored foodgrains create convenient hiding places for snakes within houses
Ans: (1)

4. '... it may bite in defence' (para-3). This observation implies that

(1) a snake is very good at defending itself

(2) a snake may bite a human being in order to defend its prey

(3) human beings are defenceless against snakes

(4) a snake bites a human only when it is threatened
Ans: (4)

5. What, according to the author, is the reason for the high fatality rate due to snakebites in India?

(1) Shortage of medical facilities

(2) Lack of scientific knowledge about snakebites

(3) Shortage of anti-venom serum

(4) Shortage of doctors
Ans: (2)

6. In the instance of a snakebite, what should we do immediately?

(1) Tie torniquets

(2) Eat herbal chutneys

(3) Immobilise the bitten part and get anti-venom serum

(4) Cut-slice-suck the bitten spot
Ans: (3)

7. Pick out a word from the passage which means 'to go around in search of food'. (Para 2)

(1) Foraging

(2) Countryside

(3) Venomous

(4) barefoot
Ans: (1)

8. "If the snake hasn't injected enough venom, even popping an aspirin can save your life." This sentence can be rewritten without changing the meaning as

(1) When a snake has not injected enough venom, life can be saved even by swallowing an aspirin.

(2) Life can be saved even by swallowing an aspirin, even though the snake hasn't injected enough venom.

(3) Even popping an aspirin can save your life, in spite of a snake not having injected enough venom.

(4) As long as you are popping an aspirin to save your life, the snake will not inject enough venom.
Ans: (1)

9. Pick out a word from the passage, that power to cause death'. means 'having the (Para 5)

(1) immobilise

(2) voluntarily

(3) lethal

(4) serum
Ans: (3)

Directions: Read the poem given below and answer the questions that follow (Q. No. 10 -105) by selecting the most appropriate option.
Common Cold

1 Go hang yourself, you old M.D.! You shall not sneer at me. Pick up your hat and stethoscope, Go wash your mouth with laundry soap; I contemplate a joy exquisite I'm not paying you for your visit. I did not call you to be told My malady is a common cold.

2 By pounding brow and swollen lip; By fever's hot and scaly grip; By those two red redundant eyes That weep like woeful April skies; By racking snuffle, snort, and sniff; By handkerchief after handkerchief; This cold you wave away as naught Is the damnedest cold man ever caught !

3 Bacilli swarm within my portals Such as were ne'er conceived by mortals, But bred by scientists wise and hoary In some Olympic laboratory; Bacteria as large as mice, With feet of fire and heads of ice
Who never interrupt for slumber Their stamping elephantine rumba.

10. What is the emotion that the poet displays in the first stanza ?

(1) Anger

(2) Joy

(3) Jealousy

(4) Sympathy
Ans: (3)
11. Why and at whom does the poet show his emotion?

(1) At an old man because he has sneered at the poet

(2) At a doctor for an incorrect diagnosis of his medical condition

(3) At a friend who is happy at the poet's plight

(4) At a doctor who has said the poet merely has a cold
Ans: (4)

12. The poet describes his eyes as 'two red redundant eyes' because .

(1) he cannot see properly due to the cold

(2) they show how furious the poet is

(3) they have been affected by an eye-disease

(4) in his medical condition the poet is imagining things
Ans: (1)

13. 'Bacteria as large as mice' is an instance of a/ an

(1) simile and a hyperbole

(2) metaphor

(3) personification

(4) alliteration
Ans:

14. 'Who never interrupt for slumber Their stamping elephantine rumba.' The meaning of these lines is that

(1) the bacteria are continuously stamping their elephant-like feet

(2) the cold-causing germs are causing much discomfort and pain to the poet without any break

(3) the bacilli are so active that they refuse to go to sleep

(4) the poet is not able to concentrate on his work due to the raging cold
Ans: (2)

15. The general tone of the poem can be described as

(1) satirical and harsh

(2) ironical and mocking

(3) whimsical and humorous

(4) sad and tragic
Ans: (1)

Directions: Answer the following questions by selecting the most appropriate option.

16. The Constructivist Approach to learning means

(1) involving the students in a variety of activities to encourage them to learn new words and structures by accommodating them with those that they have already learnt through a process of discovery

(2) teaching rules of grammar and consolidating through rigorous practice

(3) helping learners acquire new vocabulary by studying literature intensively

(4) teaching new words and structures using a variety of audio-visual aids followed by practice through drill
Ans: (1)

17. What is the skill among the ones given below that cannot be tested in a formal written examination?

(1) Reading for information

(2) Meaning of words and phrases

(3) Extensive reading for pleasure

(4) Analysing texts
Ans: (3)

18. Which of the following is suitable for making students responsible for their own learning?

(1) Discouraging students from making decisions about how they learn best

(2) Using technology to chat and network

(3) Encouraging students to ask more and more questions

(4) Giving a lot of homework, project work and assignments to improve language skills of students
Ans: (3)

19. Ania, while teaching paragraph construction, should draw attention to

(1) a large variety of ideas

(2) originality of ideas

(3) topic sentence, supporting details and connectors

(4) a range of vocabulary
Ans: (3)

20. Communicative Language Teaching is concerned with

(1) teaching of vocabulary and grammar through rules of spelling and language

(2) teaching language to learners for written tests

(3) interpreting grammar rules to suit the audience

(4) enhancing receptive and productive skills such as speaking, listening, reading and writing
Ans: (4)

21. Formative Assessment is assessment

(1) of learning

(2) at learning

(3) in learning

(4) for learning
Ans: (1)

22. The term 'Comprehensive' in Continuous and Comprehensive Evaluation means

(1) scholastic development

(2) co-scholastic development

(3) academic skills

(4) scholastic and co-scholastic development
Ans:

23. A teacher designs a test to find out the cause of the poor grades of her learners through alan

(1) Diagnostic Test

(2) Proficiency Test

(3) Achievement Test

(4) Aptitude Test
Ans: (1)

24. An inclusive class is that in which

(1) differently abled learners study with normal students

(2) students from different nationalities study together

(3) students from different religions study together

(4) both boys and girls study together
Ans: (1)

25. 'Concrete Operational Stage' refers to those learners who are

(1) adolescents

(2) at middle level

(3) toddlers

(4) adults
Ans: (2)

26. When learners are engaged in a pair activity, taking on roles of a doctor and a patient, the activity is called

(1) Real Activity

(2) Declamation

(3) Simulation

(4) Exchanging notes
Ans: (3)

27. Essays or long writing tasks especially on a discursive issue should

(1) help students develop their literary skills

(2) help students with grammar

(3) help them to improve their handwriting

(4) help them discuss the different points of view and justify them with illustrative points
Ans: (4)

28. A teacher, Amrita, uses various tasks such as creating charts, graphs, drawing, gathering information and presenting them through pair or group work. This differentiated instruction

(1) helps learners with multiple intelligences to perform well and learn better

(2) is a way of demonstrating her own knowledge

(3) only helps the bright learners

(4) is the best way to prepare students for an assessment
Ans:

29. Using a word bank and brainstorming helps to build

(1) Vocabulary

(2) Ideas

(3) Writing skills

(4) Reading comprehension
Ans: (1)

30. Gender stereotypes and bias among learners can be discouraged by

(1) enabling all learners to cook and sew irrespective of gender

(2) using textbooks which do perpetuate such beliefs

(3) creating an open and encouraging atmosphere in a mixed class

(4) pressuring girls to learn cooking
Ans: (1)


Read more...

RTET SARKARI NAUKRI News : Grade 3rd Teacher Recruitmen Published on Official Website of Rajasthan, See Result Here http://www.examtgt.rajasthan.gov.in/


RTET  SARKARI NAUKRI News :तृतीय श्रेणी शिक्षक भर्ती 2013 का परिणाम जारी, यहां देखें http://www.examtgt.rajasthan.gov.in/
Thu, 01 Jan 2015 09:27:29 | Rajasthan Hindi News


Google +
Flipboard


http://naukri-recruitment-result.blogspot.com/

 Grade 3rd Teacher Recruitment Result Published  on Official Website of Rajasthan, Grade 3rd Teacher Recruitment,

Tags :    teacher 2013 result declared      third grade teacher result      teacher result declared 
    result declared      Panchayati Raj 3rd Grade Teacher Result  third grade teacher 2013 result declared Related Stories
    Third grade teacher recruitment exam results announced तृतीय श्रेणी शिक्षक भर्ती परीक्षा का परिणाम घोषित     Result declared of third grade teacher recruitment तृतीय श्रेणी शिक्षक भर्ती परिणाम जारी
    Third grade teacher recruitment result set will release on wednesday तृतीय श्रेणी शिक्षक भर्ती का परिणाम तैयार, जल्द होगा जारी     third grade exam result prepared तृतीय श्रेणी शिक्षक भर्ती का परिणाम तैयार

जयपुर। पंचायती राज विभाग की ओर से आयोजित तृतीय श्रेणी शिक्षक भर्ती परीक्षा 2013 का परिणाम जारी कर दिया गया है। देर रात तक राज्य की सभी जिला परिषदों की ओर से विभाग की परीक्षा वेबसाइट पर परिणाम अपलोड किया जा रहा था।

परिणाम में परीक्षा में उपस्थित हुए सभी अभ्यर्थियों के अंक जारी किए गए हैं। पहले प्रथम लेवल का परिणाम अपलोड किया गया था और बाद में द्वितीय लेवल का।

विभाग की ओर से 10 जनवरी को आरटेट में 60 प्रतिशत और इससे अधिक अंक पाने वाले अभ्यर्थियों के कुल पदों के डेढ़ गुणा की संख्या में कटऑफ लिस्ट जारी की जाएगी। यह सूची भी वेबसाइट पर जारी की जाएगी

जिन अभ्यर्थियों की आरटेट से संबंधी जानकारी का मिलान नहीं हो पाया है उनकी सूची भी वेबसाइट पर दी गई है। ऎसे अभ्यर्थी 8 जनवरी तक संबंधित जिला परिष्ाद में दस्तावेज प्रस्तुत कर सकेंगे।

वहीं 12 और 13 जनवरी को प्रथम और द्वितीय स्तर के अभ्यर्थियों को दस्तावेज सत्यापन के लिए जिला परिषदों में प्रस्तुत होना होगा।

रिजल्ट देखने के लिए यहां क्लिक करें

मांगा मार्गदर्शन
परिणाम में कई जिलों में सामान्य, एससी, एसटी, ओबीसी और एसबीसी का तो जिक्र किया गया है, लेकिन इनकी विशेष कैटेगरी(महिलाओं, उत्कृष्ट खिलाड़ी, पूर्व सैनिक और नि:शक्तजन) का ध्यान नहीं रखा गया।

ऎसे में जिला परिषदों को कट ऑफ जारी करने में परेशानी आएगी। कई जिला परिष्ादों ने इस संबंध में पंचायती राज विभाग से मार्गदर्शन मांगा है। ऎसे में कटऑफ में समस्या आ सकती है

News Sabhaar : Rajasthan Patrika News Paper Thu, 01 Jan 2015 09:27:29 | Rajasthan Hindi News


On Official Website following is Shown,
Click on TGT Result to see Grade 3 final result

Online Recruitments Portal....

III Grade Teacher Direct Recruitment 2013
Post : I level(Class I-V) ( Total Vacancies : 11000)
Post : II level(Class VI-VIII) ( Total Vacancies : 9000)
 
   Deposition of Application Fee : From 14-Aug-2013 To 03-Sep-2013 (6:00 P.M.)

   Submission of Online Application : From 14-Aug-2013 To 04-Sep-2013

   Candidate list for those RTET details not Verified for I level(Class I-V) Click Here New
   Candidate list for those RTET details not Verified for II level(Class VI-VIII) Click Here New
   Format for updating RTET Details Click Here New
   District wise Vacancy List Click Here
   List of Allotted Center Changes (Vigyapti) Click Here
   Zila Parishad Jodhpur Press Note (Centre Address) Click Here
Helpline Numbers (8:00 AM To 8:00 PM)
Application Form Token Related Issue For Vigyapti
0294-3057541 1800 180 6127 0141-2227809

Read more...

SARKARI NAUKRI News : सीएसए यूनिवर्सिटी में भ्रष्टाचार की शिकायतों पर राज्यपाल का कड़ा रुख इंटरव्यू के रिजल्ट घोषित करने पर लगाई रोक

SARKARI NAUKRI News : सीएसए यूनिवर्सिटी में भ्रष्टाचार की शिकायतों पर राज्यपाल का कड़ा रुख
इंटरव्यू के रिजल्ट घोषित करने पर लगाई रोक
Interview Corruption in India, UP Recruitment News,

•गवर्नर राम नाईक ने भर्ती, प्रमोशन प्रक्रिया व बीओएम की मीटिंग स्थगित की
•फैसले से भर्ती और प्रमोशन का ठेका लेने वाली ‘मैडम’ का बिगड़ गया खेल
सच्चाई की जीत हुई है। शिक्षकों की भर्ती में भ्रष्टाचार की लड़ाई आगे जारी रहेगी। टोकन मनी लेकर नियुक्ति फिक्स करने वाली मैडम की पोल भी खोली जाएगी। इस मामले में राज्यपाल का आभारी हूं, जिन्होंने शिकायत सुनने के बाद प्रभावी कार्रवाई की है। -डॉ. प्रभाकांत मिश्रा, शिकायतकर्ता 




लखनऊ/कानपुर। चंद्रशेखर आजाद कृषि एवं प्रौद्योगिकी विश्वविद्यालय में शिक्षकों की सीधी भर्ती व प्रमोशन के रिजल्ट घोषित करने पर राज्यपाल राम नाईक ने रोक लगा दी है। साथ ही बुधवार को लखनऊ के भारतीय गन्ना अनुसंधान संस्थान में होने वाली बोर्ड ऑफ मैनेजमेंट (बीओएम) की मीटिंग निरस्त कर दी है। राज्यपाल ने कहा है कि अग्रिम आदेशों तक बीओएम की मीटिंग व शिक्षकों की भर्ती प्रक्रिया स्थगित रहेगी। शिक्षकों की भर्ती में भ्रष्टाचार के आरोपों की जांच के लिए कमेटी गठित की जा रही है।
टोकन मनी लेकर कृषि विश्वविद्यालय में शिक्षकों की सीधी भर्ती और प्रमोशन का ठेका लेने वाली ‘मैडम’ का खेल बिगड़ गया है। हर शिक्षक की नियुक्ति फिक्स और मामले में शासन, सत्ता की सहभागिता की बातचीत की वॉयस रिकार्डिंग सुनने और ‘अमर उजाला’ में छपी खबरों को पढ़ने के बाद राज्यपाल राम नाईक ने भर्ती प्रक्रिया स्थगित रखने का आदेश दे दिया है। वॉयस रिकार्डिंग की सीडी और ‘अमर उजाला’ की खबरों की कटिंग मंगलवार को लखनऊ राजभवन जाकर डॉ. प्रभाकांत मिश्रा ने राज्यपाल को दी थी। प्रभाकांत ने ही भ्रष्टाचार के इस मामले का खुलासा किया है। राजभवन ने बुधवार को प्रेस विज्ञप्ति जारी की। इसमें कहा गया है कि शिक्षक भर्ती में भ्रष्टाचार की शिकायतों की चंद्रशेखर आजाद कृषि एवं प्रौद्योगिकी विश्वविद्यालय के कुलाधिपति और राज्यपाल समीक्षा कर रहे हैं।

News sabhaar : अमर उजाला 1.1.15

Read more...

UP Teacher Promotion / SARKARI NAUKRI News : पदोन्नति नहीं हुई, नया साल नहीं मनाएंगे

UP Teacher Promotion / SARKARI NAUKRI News : पदोन्नति नहीं हुई, नया साल नहीं मनाएंगे
प्राथमिक शिक्षक संघ ने प्रदर्शन कर सौंपा ज्ञापन, बड़े संघर्ष की भी दी चेतावनी

 
बांदा। परिषदीय विद्यालयों में कई वर्षों से पदोन्नतियां न किए जाने समेत कई अन्य मुद्दों पर उत्तर प्रदेशीय प्राथमिक शिक्षक संघ की जिला यूनिट ने प्रदर्शन किया। बाद में डीएम को ज्ञापन देकर मांगे पूरी करने न होने की दशा में नया वर्ष न मनाने की घोषणा की है। उन्होंने इसके लिए जिला बेसिक शिक्षाधिकारी को जिम्मेदारी बताया है।
बुधवार को प्राथमिक शिक्षकों का हुजूम नारे लगाता हुआ कलेक्ट्रेट आया। डीएम को संबोधित पांच सूत्रीय मांगपत्र सिटी मजिस्ट्रेट कृपाशंकर पांडेय को सौंपा। टीचरों ने कहा कि प्रत्येक वर्ष पदोन्नति करने के शासन से दिशा-निर्देश हैं, लेकिन यहां अध्यावधि तक बीएसए ने पदोन्नति कार्रवाई नहीं की। शिक्षा व्यवस्था में प्रभाव पड़ने के साथ टीचर्स का आर्थिक नुकसान हो रहा है। सैकड़ों विद्यालय एकल या बंद होने की स्थिति में हैं। मांग की कि पदोन्नति कार्रवाई शीघ्र की जाए। गैर जनपदों से तबादले पर आए टीचर्स को उनकी मूल नियुक्ति के आधार पर पदोन्नति में शामिल किया जाए। बीएसए कार्यालय मेें छह-छह माह से लंबित पड़े टीचरों की पत्रावलियां शीघ्र निपटारे की मांग की। पहली जनवरी 1993 से 11 अगस्त 1997 के बीच नियुक्त सीपीएड प्रशिक्षण प्राप्त टीचरों को सीटी के समकक्ष सभी लाभ दिए जाएं। शिक्षा निदेशक इसके लिए जून 2011 में निर्देश जारी कर चुके हैं। संघ अध्यक्ष शिवरतन सिंह चौहान और मंत्री मइयादीन यादव के हस्ताक्षरों से दिए गए ज्ञापन में स्पष्ट कहा गया है कि उपरोक्त मांगे पूरी न होने पर आक्रोशित टीचर नया वर्ष नहीं मनाएंगे। साथ ही बड़े संघर्ष के लिए मजबूर होंगे। प्रदर्शन और ज्ञापन में कामता प्रसाद मिश्र, आशुतोष त्रिपाठी, प्रजीत सिंह, श्यामनारायण शुक्ला (बड़ोखर), भुवनेंद्र यादव, केपी सिंह (महुआ), अशोक अग्निहोत्री, विनय प्रताप सिंह, रामकेश (नरैनी), श्यामबाबू अवस्थी, संतोष सविता (बिसंडा), श्यामलाल, राजाराम चक्रवर्ती (कमासिन), जोगेंदर सिंह चौहान, हरी कश्यप (बबेरू), अवधेश तिवारी,राजेंद्र श्रीवास्तव (तिंदवारी),राकेश सिंह, रामसुफल (जसपुरा) समेत एक सैकड़ा से ज्यादा टीचर्स शामिल रहे।

News sabhaar : अमर उजाला1.1.15

Read more...

UP News : स्कूल की छुट्टी पांच तक बढ़ी

UP News : स्कूल की छुट्टी पांच तक बढ़ी


चित्रकूट। भीषण ठंड के मद्देनजर प्रशासन ने छुट्टियां पांच जनवरी तक के लिए बढ़ा दी हैं। यह जानकारी जिला बेसिक शिक्षा अधिकारी वीके सिंह ने दी। उन्होंने बताया कि डीएम के आदेश पर कक्षा एक से 12 तक के सभी निजी और सरकारी स्कूल कालेज पांच जनवरी तक बंद रहेंगे। उन्होंने कहा कि अगर इस संबंध में कोताही बरती तो कार्रवाई की जाएगी

Read more...

SARKARI NAUKRI News - SAMEEKSHA ADHIKARI RECRUITMENT : भर्तियोें में ‘ओ’ लेवल कंप्यूटर ज्ञान भी जरूरी


SARKARI NAUKRI News  - SAMEEKSHA ADHIKARI RECRUITMENT : भर्तियोें में ‘ओ’ लेवल कंप्यूटर ज्ञान भी जरूरी

इलाहाबाद (ब्यूरो)। उत्तर लोक सेवा आयोग नए साल में समीक्षा अधिकारी/सहायक समीक्षा अधिकारी (आरओ-एआरओ) समेत चार भर्तियों से शुरुआत करने जा रहा है। इनके लिए आवेदन मांगा गया है

आरओ-एआरओ भर्ती के लिए स्नातक के साथ अभ्यर्थियों को ‘ओ’ लेवल कंप्यूटर का ज्ञान भी आवश्यक है। इसका सर्टिफिकेट अनिवार्य करने के साथ सामान्य अध्ययन के सिलेबस में भी शामिल किया गया है

आयोग ने आरओ-एआरओ के अलावा सेवा सहायक कुलसचिव परीक्षा, संभागीय निरीक्षक (प्राविधिक) तथा सीधी भर्ती के पदों के लिए आवेदन मांगा है। इनके लिए फीस जमा करने की आखिरी तारीख 28 जनवरी है। इसके बाद आवेदन तीन फरवरी तक हो सकेगा।

खास यह कि इस बार आयोग ने आवेदन के समय ही पदों की संख्या घोषित कर दी है। आरओ-एआरओ के कुल 572 पदों पर भर्ती होगी। इनमें से विकलांग के तीन पद के लिए विशेष चयन के तहत भर्ती होगी। हालांकि प्रारंभिक परीक्षा का रिजल्ट घोषित होने के साथ पदों की संख्या बढ़ने की बात भी कही जा रही है
इसके बाद पीसीएस-2015 के लिए आवेदन मांगे जाने की तैयारी है
आगामी भर्ती से पीसीएस का परीक्षा प्रारूप बदलने की उम्मीद है। इसका प्रस्ताव शासन को भेजा जा चुका है। हालांकि अंतिम रूप से फैसला होना बाकी है। समय रहते निर्णय हो गया तो फरवरी-मार्च में विज्ञापन जारी होने की उम्मीद है। आयोग के अफसरों के अनुसार इनके अलावा इस बार लोअर सबऑर्डिनेट के तहत भी बंपर भर्ती की उम्मीद है। 2015 में लोअर सबऑर्डिनेट के दो हजार से अधिक पदों पर भर्ती की बात कही जा रही है
Read more...